Στις 19-22 Απριλίου 2018 πραγματοποιήθηκε η εκπαιδευτική εκδρομή της Γ΄ τάξης στη Δυτική Μακεδονία. Η εκδρομή αυτή ήταν το επιστέγασμα του Εκπαιδευτικού προγράμματος «Η Πολιτιστική ταυτότητα της Δυτικής Μακεδονίας» που υλοποιήθηκε στο σχολείο μας το τρέχον σχολικό έτος. Συμμετείχαν 39 μαθητές και 4 καθηγητές.
ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ Αναχωρήσαμε το πρωί της Πέμπτης 19/4/18. Η πρώτη στάση έγινε στον Αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας. Με τη συνοδεία ξεναγού επισκεφτήκαμε το μουσείο, όπου θαυμάσαμε τα εκπληκτικά εκθέματα των βασιλικών τάφων. Μετά οι μαθητές απάντησαν σε σχετικό ερωτηματολόγιο.
Η επόμενη στάση έγινε στη Σιάτιστα, μια κωμόπολη με πολλά παλιά αρχοντικά σπίτια. Εκεί επισκεφτήκαμε το αρχοντικό της Πούλκως. Οι ξεναγοί μας ενημέρωσαν για την ιστορία του θαυμάσιου αρχοντικού το οποίο έχει αποκατασταθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και είναι ανοιχτό για το κοινό. Το αρχοντικό της Ελένης Πουλκίδη (ή Πούλκως) άρχισε να χτίζεται το 1752. Αποτελεί θαυμαστό αρχιτεκτονικό δείγμα της μεγαλοαστικής τάξης της Σιάτιστας κατά τον 18ο αιώνα. Φέρει εξαιρετικό γραπτό διάκοσμο, βιτρώ στα παράθυρα και ξυλόγλυπτα. Εκπληκτικής τέχνης είναι και οι γύψινες διακοσμήσεις στα τζάκια του αρχοντικού.
Αργά το απόγευμα φτάσαμε στην Καστοριά και καταλύσαμε στο ξενοδοχείο.
ΔΕΥΤΕΡΗ ΜΕΡΑ Τη δεύτερη μέρα επισκεφτήκαμε τις λίμνες Πρέσπες, ένα εκπληκτικής ομορφιάς τοπίο. Πρόκειται για μια τριεθνή ορεινή λιμναία περιοχή στα βορειοδυτικά σύνορα της Ελλάδας με την Αλβανία και την πΓΔΜ. Η Μικρή Πρέσπα βρίσκεται σε υψόμετρο 857 μέτρων και η Μεγάλη 852. Η ξεναγός μας μίλησε για την χλωρίδα και την πανίδα των δύο λιμνών. Περπατήσαμε μέχρι το νησάκι του Αγίου Αχιλλείου, και είδαμε τα ερείπια της βασιλικής του Αγίου. Καθ’ οδόν προς Φλώρινα οι μαθητές απάντησαν σε ερωτηματολόγιο σχετικό με τις λίμνες. Η διαδρομή μέσα από το όρος Βίτσι ήταν μαγευτική. Η φύση σε όλο της το μεγαλείο!
Στη Φλώρινα χαλαρώσαμε με βόλτες πλάι στον ποταμό της πόλης, Σακουλέβα. Εκεί μας υποδέχτηκε συνάδελφος εκπαιδευτικός από Γυμνάσιο της πόλης και μας μίλησε για τη Φλώρινα.
Το βράδυ της δεύτερης μέρας μετά το δείπνο, στο ξενοδοχείο διασκεδάσαμε με το τοπικό μουσικό συγκρότημα «Χάλκινα Ηχοχρώματα».
ΤΡΙΤΗ ΜΕΡΑ Την τρίτη μέρα επισκεφτήκαμε τον προϊστορικό λιμναίο οικισμό στο Δισπηλιό και την πόλη της Καστοριάς. Γνωρίσαμε το σύγχρονο κέντρο της καθώς και το Ντολτσό το παλιό κέντρο της Καστοριάς. Επίσης, την Βυζαντινή εκκλησία Παναγία Κουμπελίδικη στην οποία υπάρχει μια σπάνια αγιογραφία. Η Αγία Τριάδα ανθρωπόμορφη, με τον Παλαιό των Ημερών να φέρει στους κόλπους του το Χριστό Παντοκράτορα, ο οποίος βαστάει το περιστέρι, σύμβολο του Αγίου Πνεύματος.
Το μεσημέρι της ίδιας μέρας ανεβήκαμε στον Γράμμο. Πανέμορφο βουνό, καταπράσινο, με εναλλαγές τοπίων: κορφές, πυκνά δάση, ορεινά λιβάδια και με τον Αλιάκμονα να τον διαρρέει και να σχηματίζει βαθιά και απρόσιτα φαράγγια. Στον Γράμμο επισκεφτήκαμε το Πάρκο της Εθνικής Συμφιλίωσης, όπου ο καθηγητής των ΤΕΙ Καστοριάς κ. Ραϋμόνδος Αλβανός μας μίλησε για τη περιοχή και κυρίως για τα ιστορικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν εκεί κατά τη διάρκεια του αιματηρού Εμφυλίου πολέμου. Η επίσκεψή μας ολοκληρώθηκε με απολαυστική πεζοπορία μέσα στο δάσος.
ΤΕΤΑΡΤΗ ΜΕΡΑ Την τελευταία μέρα της εκδρομής μας πήγαμε στην περιοχή όπου δραστηριοποιείται ο «Αρκτούρος». Κατ’ αρχήν επισκεφτήκαμε το καταφύγιο του λύκου στην Αγραπιδιά και μάθαμε πολλά πράγματα για αυτό το τόσο παρεξηγημένο άγριο ζώο. Κατόπιν ανεβήκαμε στο διατηρητέο παραδοσιακό χωριό Νυμφαίο. Εδώ έχει την έδρα του ο «Αρκτούρος». Το περιβαλλοντικό κέντρο ενημέρωσης για την καφέ αρκούδα στεγάζεται στο υπέροχο κτίριο του παλιού σχολείου, την Νίκειο Σχολή. Ενάμισι χιλιόμετρο έξω από το χωριό βρίσκονται οι εγκαταστάσεις του Αρκτούρου. Εκεί φιλοξενούνται 13 καφέ αρκούδες, οι οποίες έχουν κατασχεθεί από αρκουδιάρηδες και ζωολογικούς κήπους. Μετά την ενημέρωσή μας από τους υπευθύνους στη Νίκειο Σχολή περπατήσαμε μέχρι το καταφύγιο και είδαμε τις αρκούδες που φιλοξενούνται εκεί. Στο ταξίδι της επιστροφής οι μαθητές μας απάντησαν στο τελευταίο ερωτηματολόγιο, σχετικά με την αρκούδα και το λύκο.
Έτσι ολοκληρώθηκε το ταξίδι μας. Ήταν ένα άρτια οργανωμένο ταξίδι, εκπαιδευτικό, πολιτιστικό, περιβαλλοντικό, ψυχαγωγικό, περιηγητικό. Πιστεύουμε πως όλοι ωφεληθήκαμε από αυτό, μαθητές και καθηγητές.
=======================================================