Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ "Creative schools" στο οποίο συμμετέχει το 4ο Γυμνάσιο Λιβαδειάς, πραγματοποιήθηκε η 1η συνάντηση στο Cardiff της Ουαλίας.Η ημέρα άφιξης στο Cardiff ήταν η 26η Ιανουαρίου 2020. Αμέσως μετά την άφιξή μας στο αεροδρόμιο μας περίμενε λεωφορείο και μας μετέφερε στο ξενοδοχείο που διαμείναμε για όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας.
Την πρώτη μέρα εργασίας, στις 27/1/2020, συναντηθήκαμε όλοι οι συμμετέχοντες από όλα τα εταιρικά σχολεία και επισκεφθήκαμε το πρώτο Ουαλικό σχολείο το Gabalfa Primary. Στο σχολείο μας υποδέχθηκαν και μας ξενάγησαν στις ολοκαίνουριες εγκαταστάσεις τους και μας έδειξαν που γίνονται τα μαθήματα και οι δραστηριότητες. Στη συνέχεια μας συγκέντρωσαν στην αίθουσα προβολών όπου παρουσίασε η Διευθύντρια με την Υποδιευθύντρια τις δράσεις που εφαρμόζουν για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας των μαθητών έτσι ώστε να μοιραστούν καλές πρακτικές μαζί μας. Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε μικρές ομάδες και πήγαμε σε διαφορετικές τάξεις του σχολείου και συμμετείχαμε στην καθημερινή τους διδακτική τους διαδικασία. Μας έδωσαν τη δυνατότητα να μιλήσουμε και να ασχοληθούμε με τα παιδιά και διαπιστώσαμε ότι ενθαρρύνουν ποικιλοτρόπως τους μαθητές στο να εκφράζονται ελεύθερα και να συνεργάζονται με ομαδικό πνεύμα.
Την δεύτερη μέρα 28/1 επισκεφθήκαμε ένα ειδικό σχολείο, το Ty Gwyn Special School. Αρχικά έγινε μια παρουσίαση του σχολείου από τον Υποδιευθυντή και στη συνέχεια ακολούθησε προβολή των δημιουργικών δράσεων που μπορούν να εφαρμόσουν σε συγκεκριμένα παιδιά ανάλογα με την διανοητική και κινητική κατάστασή τους. Ξεναγηθήκαμε σε όλο το σχολείο το οποίο κάλυπτε μεγάλη έκταση και φιλοξενούσε 200 περίπου παιδιά. Η αναλογία ήταν 2 μαθητές προς 1 εκπαιδευτή χωρίς να υπολογίσουμε το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Μετά την ξενάγηση επιστρέψαμε στην αίθουσα εκδηλώσεων και η εκπαιδεύτρια μας έβαλε να παίξουμε ένα παιχνίδι για να αναδείξει πρακτικά την έννοια της δημιουργικότητας. Συνέχισε με μία παρουσίαση των αρχών της δημιουργικής έκφρασης στο σχολείο. Το απόγευμα της ίδιας μέρας οι διοργανωτές μας κάλεσαν να παρακολουθήσουμε κονσέρτο κλασσικής μουσικής στην Royal Welsh College of Music & Drama και με την ολοκλήρωσή της μας προσέφεραν γεύμα.
Την επόμενη μέρα 29/1 ήταν η επίσκεψη στο δημαρχείο της πόλης. Οι συντονιστές είχαν ορίσει αυτή τη μέρα ως κοινή συνάντηση όλων των εταίρων για συζήτηση και επίλυση πρακτικών και εκπαιδευτικών ζητημάτων του προγράμματος. Ορίστηκαν οι ημερομηνίες κινητικότητας, εξηγήθηκαν αναλυτικά τα είδη και η μορφή των παραδοτέων, οι υποχρεώσεις και η σειρά των δραστηριοτήτων ανά σχολείο και ανταλλάχθηκαν χρήσιμες απόψεις ως προς τα εργαλεία αξιολόγησης. Απαντήθηκαν απορίες από το συντονιστή και ανανεώθηκε το ραντεβού για την επόμενη συνάντηση.
Την επόμενη μέρα 30/1 επισκεφθήκαμε το Springwood Primary όπου μας υποδέχθηκε η Υποδιευθύντρια μαζί με την συντονίστρια δημιουργικών δραστηριοτήτων του σχολείου. Το σχολείο βρισκόταν σε μια αρκετά υποβαθμισμένη συνοικία με το 40% των παιδιών να δικαιούνται επιδόματα και δωρεάν γεύματα από το σχολείο. Το σχολείο ήταν αρκετά παλιό στις εγκαταστάσεις του με εμφανείς τις φθορές αλλά δεν του έλειπε κανένα τεχνολογικό εργαλείο ούτε υλικό διδασκαλίας και δραστηριοτήτων, αντίθετα υπήρχαν όλα σε πλεόνασμα. Αναφέρω επιγραμματικά ότι κάθε αίθουσα είχε 70 ιντσών οθόνη αφής για τον εκπαιδευτικό και για κάθε παιδί το σχολείο διέθετε από ένα ipad και πρόσβαση στο σχολικό intranet. Αυτό που ξάφνιαζε σε αυτό το σχολείο ήταν ότι δεν υπήρχαν καθόλου πόρτες στις αίθουσες διδασκαλίας παρά μόνο ανοίγματα που νοητά οριοθετούσαν την αίθουσα. Στην ουσία δεν υπήρξαν αίθουσες όπως τις έχουμε συνηθίσει. Αυτό μας έκανε μεγάλη εντύπωση διότι πραγματικά γινόταν μάθημα σε ανοιχτές αίθουσες! Μετά την περιήγηση στο σχολείο παίξαμε και εκεί ένα παιχνίδι ?energizer? και στη συνέχεια παρακολουθήσαμε τις δημιουργικές δράσεις του σχολείου τους. Στο σχολείο αυτό φοιτούσαν και παιδιά που βρίσκονταν στο φάσμα του αυτισμού και άλλα με ελαφρές διανοητικές αναπηρίες. Κάποια ήταν στις ίδιες αίθουσες με εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης που τα βοηθούσε. Το απόγευμα της ίδιας μέρας μας προσέφεραν δεύτερο γεύμα οι διοργανωτές.
Η τελευταία ημέρα 31/1 ήταν αφιερωμένη σε πολιτιστικές επισκέψεις σημείων και μνημείων ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την περιοχή. Επισκεφθήκαμε μεταξύ άλλων το μουσείο φυσικής ιστορίας, την πινακοθήκη, το κάστρο με παρουσίαση της τοπικής ιστορίας, το πάρκο και τους βοτανικούς κήπους.
Το Σάββατο 1/2/2020 επιστρέψαμε στην Λιβαδειά.
Συμπερασματικά, βιώσαμε δημιουργικές δραστηριότητες που καταλήγουν να επιτύχουν εκπαιδευτικούς στόχους του σχολείου και των μαθημάτων και κάποιες από αυτές τις πρακτικές θα μπορούσαν να εφαρμοστούν αυτούσιες ή με τροποποιήσεις και στις δικές μας διδασκαλίες. Τέλος, μας εξήγησαν το νέο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών που ψηφίστηκε στη χώρα τους και προβλέπει πλήρη εφαρμογή τέτοιων δραστηριοτήτων και μετατροπή του εκπαιδευτικού σε υποστηρικτή(facilitator).
=========================================================