ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ                                   
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Πλουτάρχειο 4ο Γυμνάσιο Λιβαδειάς

 Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘ) :    0701022

Έδρα του Σχολείου: Διαγόρα 2 -32131, Λιβαδειά

Τηλ. 22610-29018       Fax: 22610-27686

Ηλεκτρονική δ/νση: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ιστοσελίδα: http://4gym-livad.voi.sch.gr/site/

Διευθύντρια  Σχολικής Μονάδας: Μπαλτσιώτου Γ.

Υποδιευθυντής: Παπαγεωργίου Ι.

Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων: Λάμπρου Μ.

 

  Πρόλογος     

Το σχολείο είναι ένας χώρος που αποσκοπεί στην εκπαίδευση των μαθητών. Ο όρος εκπαίδευση θα πρέπει να γίνει αντιληπτός ως μία ευρεία έννοια που περιλαμβάνει την εκμάθηση της συνύπαρξης σε μία κοινωνία με τις αρχές της, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις. Οι κανόνες της σχολικής ζωής θα πρέπει να οριστούν έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου σε ημερήσια βάση.

Οι κανόνες αυτοί βασίζονται στον αμοιβαίο σεβασμό και την κατανόηση μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας ανεξαρτήτως κοινωνικής θέσης, ηλικίας, θρησκείας ή εθνικότητας. Για να επικρατεί αρμονία και ισορροπία στη σχολική ζωή είναι απαραίτητο όλοι να σέβονται αυτούς τους κανονισμούς και να αισθάνονται υπεύθυνοι για τη διατήρησή τους, όχι μόνο οι μαθητές αλλά και ο  Διευθυντής, οι καθηγητές και οι γονείς.

Αν και αφορούν όλους αυτούς που συμμετέχουν στο σχολείο, ορισμένοι κανονισμοί (όπως ο παιδαγωγικός έλεγχος) είναι ευθύνη αυτών που ασχολούνται με τα παιδαγωγικά θέματα, δηλαδή του διευθυντή και  του διδακτικού προσωπικού. Αν και, δεδομένης της περιπλοκότητας της σχολικής ζωής, ο Σχολικός Κανονισμός δε δίνει απάντηση σε κάθε ερώτημα, ωστόσο, περιγράφει τις βασικές υποχρεώσεις όλων. Ο Σχολικός Κανονισμός δεν αποτελεί μια λίστα απαγορεύσεων αλλά τις αρχές και τους κανόνες για μια ομαλή σχολική ζωή ώστε  οι συνθήκες εργασίας να είναι το δυνατόν πιο ευνοϊκές για τον κάθε παράγοντα της σχολικής ζωής.  

Τα δικαιώματα των μαθητών

Κάθε μαθητής έχει δικαίωμα:

1.Να απαιτεί το σεβασμό της προσωπικότητάς του και την προστασία από κάθε ψυχολογική ή σωματική κακοποίηση.

2.Να ενημερώνεται σχετικά με τους κανονισμούς.

3.Να ενθαρρύνεται και  να εκτιμάται η εξέλιξή του τόσο σε μαθησιακό όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Όποιος μαθητής θεωρεί ότι τα δικαιώματά του δεν γίνονται σεβαστά, μπορεί να συζητήσει το θέμα με το Διευθυντή, τον υπεύθυνο καθηγητή της τάξης ή άλλο μέλος του διδακτικού προσωπικού.

4.Οι μαθητές που αντιμετωπίζουν πρόβλημα υγείας και ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή θα αντιμετωπίζονται με απόλυτη εχεμύθεια. Επομένως είναι χρήσιμο, για την ασφάλειά τους, να ενημερώνουν το σχολείο.

Μαθητές με μαθησιακές-εκπαιδευτικές ανάγκες

Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες τυγχάνουν ιδιαίτερης αντιμετώπισης από το σχολείο, εφόσον οι γονείς ενημερώσουν το σχολείο και προσκομίσουν τα απαραίτητα έγγραφα των αρμόδιων πιστοποιημένων φορέων. Αυτή η ενημέρωση πρέπει να γίνεται στην αρχή της φοίτησης στην Α’ Γυμνασίου και αντιμετωπίζεται με σεβασμό και εχεμύθεια εκ μέρους του σχολείου.

 

Υποχρεώσεις των μαθητών

Φοίτηση- Επίδοση μαθητών

Η παρακολούθηση όλων των μαθημάτων, όπως ορίζονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα που δίνεται στους   μαθητές με την έναρξη του σχολικού έτους είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή και για τη σωστή αξιολόγησή του από τους  καθηγητές και συνεπώς  υποχρεωτική.

Οι επιδόσεις των μαθητών αξιολογούνται συνεχώς και συζητούνται κατά τις συνεδριάσεις του συλλόγου καθηγητών. Ελέγχονται με προφορικές, γραπτές δοκιμασίες (τεστ, διαγωνίσματα τετραμήνου) και με κάθε άλλο παιδαγωγικά ενδεδειγμένο τρόπο. Οι γονείς ενημερώνονται από τους καθηγητές, οι οποίοι τους δέχονται σε τακτές ώρες κάθε εβδομάδα, κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων η σε συγκεντρώσεις που ορίζονται γι αυτό το σκοπό στην έναρξη του σχολικού έτους και  με τη λήξη των τετραμήνων.

Απουσίες

Οι απουσίες και η καθυστερημένη προσέλευση καταγράφονται καθημερινά στο Απουσιολόγιο του τμήματος με ευθύνη των απουσιολόγων και επίβλεψη των διδασκόντων εκπαιδευτικών. Το σχολείο ενημερώνει τα σχετικά βιβλία και  τη βάση δεδομένων του σχολείου (myschool). Οι μονόωρες απουσίες στην έναρξη η λήξη του ημερησίου προγράμματος  αντιμετωπίζονται με αυστηρότητα.

 

Ένας μαθητής για να μπορεί να λάβει μέρος στις γραπτές εξετάσεις του Ιουνίου πρέπει η φοίτησή του να είναι επαρκής: Η φοίτηση θεωρείται επαρκής όταν οι απουσίες δεν υπερβαίνουν τις 114.  Οι γονείς ενημερώνονται για τις απουσίες των μαθητών από τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος με κάθε πρόσφορο μέσο: επιστολή, τηλεφώνημα, mail ; κ.λ.π. Όταν οι απουσίες υπερβαίνουν τις τριάντα (30) συνολικά, οι γονείς ενημερώνονται κάθε μήνα, εφόσον υπάρχει μεταβολή στο συνολικό αριθμό των απουσιών. 

Πιο συγκεκριμένα:

1.Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό

Ολόκληρη η σχολική κοινότητα (Διευθυντής, εκπαιδευτικοί και μαθητές) οφείλει να σέβεται τις ώρες έναρξης και λήξης των μαθημάτων.

Οι μαθητές πρέπει να βρίσκονται στην πρωινή συγκέντρωση του σχολείου. Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών/μαθητριών στο σχολείο καθώς και η τακτική και ανελλιπής φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι μαθητές/μαθήτριες προσέρχονται στο σχολείο πριν από την έναρξη των μαθημάτων, ενώ όσοι προσέρχονται με καθυστέρηση παραμένουν  στη Βιβλιοθήκη για μελέτη προκειμένου να μην ενοχλήσει το μάθημα  και εισέρχονται στην τάξη τους, μετά την ολοκλήρωση της τρέχουσας διδακτικής ώρας.  Οι μαθητές/μαθήτριες δεν επιτρέπεται να αποχωρήσουν από το Σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων, χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο/η γονέας/κηδεμόνας για να παραλάβει το παιδί του/της.

Οι μαθητές θα πρέπει να έχουν μαζί τους τον απαραίτητο σχολικό εξοπλισμό (βιβλία, τετράδια, φόρμες κ.τ.λ.) και να παραδίδουν τις εργασίες που τους ζητούνται από τους εκπαιδευτικούς εγκαίρως.

2. Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος

Πρωταρχικός σκοπός του σχολείου είναι η παροχή εκπαίδευσης στους μαθητές και η ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του Σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον/στην εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον συμμαθητή/τη συμμαθήτρια, πρέπει να θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα  αντιμετωπίζονται από το σχολείο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέτρο, εφαρμόζονται δε όταν όλες οι παιδαγωγικές μέθοδοι (συζήτησης, πειθούς και διαλόγου) έχουν αποτύχει και δεν έχουν επιφέρει αλλαγή της στάσης του/της.  Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/ μαθητριών στο Σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τον/τη Σύμβουλο Σχολικής ζωής, τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων/Διδασκουσών και τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.

Ανάλογα με τη σοβαρότητα του παραπτώματος του μαθητή/τριας και λαμβάνοντας υπόψη την εκάστοτε περίπτωση,  οι  ποινές  διαβαθμίζονται ως ακολούθως:

  • Παρατήρηση
  • Επίπληξη
  • Αποβολή μιας ημέρας
  • Αποβολή δύο ημερών
  • Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος

Οι δύο πρώτες ποινές μπορούν να επιβληθούν από τους διδάσκοντες καθηγητές και οι τρεις πρώτες από το Διευθυντή. Όλες οι ποινές μπορούν να επιβληθούν και από το Σύλλογο καθηγητών του σχολείου.

Οι μαθητές που αποβάλλονται παραμένουν και απασχολούνται  στο σχολείο κατά την περίοδο της ποινής τους με ευθύνη του Διευθυντή.

 

3. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

 H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια, κ.ά. 

Κάθε μαθητής οφείλει να έχει σωστή συμπεριφορά προς όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, εντός και εκτός της τάξης: να σέβεται το δικαίωμα των συμμαθητών τους στη μάθηση, το δικαίωμα των εκπαιδευτικών να επιτελούν το έργο τους απρόσκοπτα και αποτελεσματικά, να χρησιμοποιούν κόσμια γλώσσα και να μην προκαλούν με τη συμπεριφορά τους. Η ευγένεια, ο σεβασμός στους άλλους, η αίσθηση της ευθύνης,  η ανεκτικότητα και η αποδοχή της διαφορετικότητας είναι θεμελιώδεις αρχές της σχολικής ζωής. Επίσης, απαιτείται η απουσία κάθε είδους επιθετικής συμπεριφοράς και επιδιώκεται να επιλύονται τα προβλήματα μέσω της πειθούς και  του διαλόγου. Η σωστή συμπεριφορά είναι εξίσου απαραίτητη και εκτός του σχολείου. Συμπεριφορές όπως η παρενόχληση, ο εκφοβισμός και η κάθε μορφή βίας δεν έχουν θέση σε μία αρμονική σχολική κοινότητα. Κάθε μορφή θετικής συμπεριφοράς επαινείται, ενώ κάθε μορφή αρνητικής συμπεριφοράς, όπως βία, παρενόχληση, αρνητική διάκριση και λεκτική παρενόχληση, είτε εντός είτε εκτός του σχολείου, ερευνάται με σκοπό την αντιμετώπισή της. Σκοπός των παραπάνω είναι να προστατέψουμε τους ανίσχυρους, να αναγνωρίσουμε τους υπαίτιους και να εξετάσουμε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη το περιστατικό. Σε αυτές τις περιπτώσεις το σχολείο επιλαμβάνεται σε συνεργασία του διευθυντή, καθηγητών, μαθητών και γονέων/ κηδεμόνων μαθητών.

 

4. Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων και εμπειριών  των μαθητών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες, οι εκπαιδευτικές εκδρομές και  ταξίδια  και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα (Ευρωπαϊκά- Erasmus)  γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη του Διευθυντή, των εκπαιδευτικών και των μαθητών του σχολείου και αναπτύσσονται με γνώμονα τη συμμετοχή όσο το δυνατόν μεγαλύτερου αριθμού μαθητών και την ανάδειξη των ικανοτήτων τους, των κλίσεων, των ενδιαφερόντων και του ταλέντου τους.

 

5. Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων

Το Σχολείο  βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με τις οικογένειες των μαθητών, σε συνεχή επαφή μαζί τους,  με τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων και Φορέων, των οποίων όμως ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτός. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο μαθητή/συγκεκριμένη μαθήτρια, ο πρώτος που θα πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο γονέας/κηδεμόνας, ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το Σχολείο.

 

6.Ποιότητα του σχολικού χώρου

Ένας από τους στόχους του Σχολείου πρέπει να είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές/ στις μαθήτριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, εργαστηρίων, του αύλειου χώρου, της σχολικής περιουσίας, κ.λπ. διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή/τη μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Όλοι πρέπει να σέβονται τις σχολικές αίθουσες, τον εξοπλισμό και τα έπιπλα των αιθουσών, τους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου (τουαλέτες), τα ντουλαπάκια και τον εξοπλισμό του σχολείου.

Μαθητής/Μαθήτρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του, όπως οριστεί από το σχολείο.

Οι μαθητές είναι υπεύθυνοι για τα αντικείμενα που φέρνουν στο σχολείο (ρουχισμό, κοσμήματα, πορτοφόλια, ποδήλατα, κτλ). Σε καμία περίπτωση το σχολείο δε φέρει καμία ευθύνη για την απώλεια τους. Οποιοδήποτε αντικείμενο βρεθεί κάτω στο πάτωμα ή έξω από τα ντουλαπάκια στο τέλος της σχολικής ημέρας θα μεταφέρεται στο γραφείο  του Διευθυντή. 

Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να φέρουν κινητά τηλέφωνα η άλλες ηλεκτρονικές συσκευές στο σχολείο.

Οι μαθητές έχουν ελεύθερη πρόσβαση στα τηλέφωνα του σχολείου για  επικοινωνία με την οικογένεια τους, σε περίπτωση  ανάγκης.

Όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας είναι υπεύθυνα για την καθαριότητα του σχολείου. Μετά την κατανάλωση τροφής, ο καθένας πρέπει να τοποθετήσει τη συσκευασία στο σωστό κάδο. Σκοπός μας είναι να συμμετάσχουμε στην ανακύκλωση κάνοντας διαχωρισμό των σκουπιδιών (ανακύκλωση). Με αυτόν τον τρόπο συμβάλλουμε σε ένα καλύτερο περιβάλλον. Η διεύθυνση ή το διδακτικό προσωπικό μπορούν , όποτε κριθεί απαραίτητο, να αναθέσουν εξατομικευμένα ή σε ομάδες την καθαριότητα της αυλής, τηρώντας τους απαραίτητους κανόνες υγιεινής.

Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να τρώνε, να μασάνε τσίχλα κατά τη διάρκεια του μαθήματος, παρά μόνο με την άδεια του εκπαιδευτικού.

Οι μπάλες δεν επιτρέπονται στο σχολείο. Δίνονται στους μαθητές, όποτε κριθεί απαραίτητο, από τον υπεύθυνους καθηγητές Φυσικής Αγωγής.

Σε περίπτωση που ένας καθηγητής απουσιάζει οι μαθητές  παραμένουν  σε αίθουσα  η στην αυλή του σχολείου (υπό την επίβλεψη εκπαιδευτικού) με την άδεια του Διευθυντή.

Στους κοινόχρηστους  χώρους οι μαθητές οφείλουν να τηρούν τους παρακάτω κανόνες:

Α. Σε διαδρόμους και σκάλες

α. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οι μαθητές δεν περιφέρονται στους διαδρόμους παρά μόνο στην περίπτωση που τους έχει δοθεί άδεια να φύγουν από την αίθουσα διδασκαλίας.

β. Οι διάδρομοι και οι σκάλες είναι χώροι διέλευσης. Οι μαθητές οφείλουν να συμπεριφέρονται κόσμια όταν βρίσκονται στους συγκεκριμένους χώρους. Θα πρέπει να αποφεύγουν να αφήνουν τις τσάντες και τα ρούχα τους σε αυτούς τους χώρους, να φωνάζουν, να παίζουν, να τρέχουν και να σπρώχνονται.

Β. Στον προαύλιο χώρο

Οι μαθητές οφείλουν να δείχνουν υπεύθυνη συμπεριφορά ως προς τα ακόλουθα:

α. Να αποφεύγουν βίαια και επικίνδυνα παιχνίδια.

β. Να διατηρούν το χώρο καθαρό.

γ. Να προσέχουν τα προσωπικά τους αντικείμενα.

 Όσον αφορά σε συγκεκριμένους χώρους (Βιβλιοθήκη, Γήπεδα, Εργαστήρια) οι μαθητές οφείλουν να έχουν κατάλληλη αμφίεση και σωστή συμπεριφορά.

 

Ο Εσωτερικός Κανονισμός συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση της Διευθύντριας και με τη συμμετοχή όλων των μελών του  συλλόγου διδασκόντων, των μελών του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, του προεδρείου του 15μελούς συμβουλίου μαθητών καθώς και  εκπροσώπου του Δήμου.  Η ακριβής τήρησή του  -προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου σε πνεύμα συνεργασίας και αλληλοσεβασμού-  αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων.

 

«Ο παρών Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας έχει εγκριθεί από τον αρμόδιο Συντονιστή Εκπ/κού Έργου του σχολείου μας, κο Ανδρεόπουλο Χ. και  ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Στερεάς Ελλάδος και τον Δ/ντή Β/θμιας Εκπαίδευσης του νομού μας κο Κούτσικο Λ., με τις υπ΄ αριθμ. 255/19-03-21  και 1156/29-04-21, αντιστοίχως, Αποφάσεις/Πράξεις τους».